VI SÖKER SKÅDESPELARE TILL DEN NYSKRIVNA PJÄSEN FULLMAKT

Fullmakt handlar om sex ungdomar som tillsammans möter både vardagen och livets allvar i ett gammalt frontmannahus, dit hela gänget flyttar efter studenten. Berättelsen skildrar svåra, bland unga ofta tabubelagda ämnen som könsroller, maktspel och regelrätta övergrepp. Fullmakt är en ambitiös satsning som verkligen sätter skådespelarna på prov. Fastän pjäsens svåra ämnen kräver stora skådespelarinsatser, behöver du inte ha tidigare skådespelarerfarenhet för att provspela. Som ansvarig dramatiker och regissör står Julian Garner. Julian är en meriterad pjäsförfattare, regissör och dramaturg ursprungligen hemma från London.

Efter avklarad rollsättning följer en intensiv övningsperiod som inleds med ett läger i Helsingfors direkt efter årsskiftet och fortsätter under våren med sammanlagt ca 20 övningsdagar. Pjäsen kommer att spelas i Borgå, Ekenäs och Helsingfors under april-maj 2022, med sammanlagt ca 10 speldagar. FSU står för skådespelarnas resor, kost, logi och försäkringar i samband med övningar och föreställningar. Häng med och skapa teaterhistoria i Svenskfinland, det här kommer att bli stort!

DU SOM ÄR 16-22 ÅR

ANMÄL DIG TILL AUDITIONEN NÄRMAST DIG

Anmälda deltagare får ett infobrev per mejl, med bl.a. ett kort utdrag ur en pjäs och ombeds lära sig några repliker utantill inför auditionen.

EKENÄS 2.12

Kulturhuset Karelia

BORGÅ 3.12

Kulturhuset Grand

HELSINGFORS 4.12

SFV-Huset G18

OM PJÄSEN

Pjäsen skildrar sex sammanflätade historier om ett kompisgäng som tillsammans bildar ett bostadskollektiv efter studenten. Kollektivet blir en stödgrupp för medlemmarna – ett alternativ till de egna familjerna som de upplever ha svikit dem på olika sätt.

Initiativtagarna till kollektivet, det lesbiska paret Serafina och Salla försöker hitta sin plats i vuxenlivet och samtidigt skapa en trygg och stöttande levnadsmiljö för sig själva och deras neuro-atypiska syskon Saskia och Sigge. Tillsammans med vännen Simon och hans partner César, flyttar hela gänget in i Simons farmors gamla hus som har stått tomt allt sedan hon flyttat till ett äldreboende året innan.

Det gamla frontmannahuset är fortfarande fullt av den gamla damens ägodelar: antika möbler, familjefoton, en gammal grammofon med tillhörande skivor och andra släktklenoder. I huset finns också en gammal motorcykel och en massa halvdruckna spritflaskor – en kombination som skall komma att ha förödande följder för kollektivets alla medlemmar.

fullmakt@fsu.fi