Popturnéns final 9.6 i Borgå

01.06.2017 kl. 11:49
Popturnéns final arrangeras fredag 9 juni kl. 20 på La Fiesta i Borgå

PRESSMEDDELANDE 1.6.2017

Popturné artisttävlingens final på La Fiesta i Borgå fre 9.6 kl. 20!

Den av Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU och YLE X3M arrangerade Popturnétävlingens final närmar sig! Oetablerade artister och band i Svenskfinland har haft en möjlighet att tävla om att få uppträda bland annat på Popkalasets festival 26.8 i Borgå. Evenemanget är en fortsättning på projektet med samma namn från år 2012 och 2014. Bandet Satin Circus vann Popturnén den första gången och ingick sedermera ett skivkontrakt med Sony Music. År 2014 vann Tasty Daze tävlingen.

Popturné 2017 arrangerades i praktiken som en turné i Svenskfinland. Totalt arrangerades fyra semifinaler i maj: 10.5 Bar Loose, Helsingfors, 19.5 Doo-Bop Club, Vasa, 24.5 Santa Fé, Ekenäs, och 27.5 Harry´s Pub, Pargas. Av alla anmälda artister och band valdes tre semifinalister per ort. Nu återstår finalen med fyra finalister. Finalen går av stapeln på La Fiesta i Borgå, fredag 9.6 kl. 20.

Vem uppträder på finalen?

Lee Angel: En singer/songwriter på 35 år från Borgå. Har i över 20 år sysslat med musik och varit med i olika band, men bestämde sig för 3 år sedan att pröva på en solo-karriär och även livnära sig på musiken. September 2016 gav han ut en EP som heter "Open Road”, med 4 egna låtar. Open Road låten hängde med på Vegatoppen listan i hela 13 veckor. På senaste tiden har stilen bytt lite mera från det klassiska rock genren emot pop och även folk toner. Juryn valde Lee Angel vidare till final främst på grund av musikalisk träffsäkerhet och medryckande låtar.

Maya: En 14 årig flicka från Vasa med många drömmar, och som tycker om att skriva egen musik. Juryn valde Maya vidare på grund av hennes tilltalande röst och fräscha förhållningssätt till musiken.

Ville Haliseva: Ville är en 18-årig singer-songwriter från Vanda som aktivt skriver låtar och har uppträtt mycket, både ensam och tillsammans med hans band. Musiken är influerad av blues, rock och folk - en kombination av allt det han gillar. Ville gick vidare till final till följd av en förtrollande röst och sköna låtar på tre språk.

SVEN: Ett band från Nykarleby som spelar egenskriven soulinfluerad popmusik. Deras första singel spelas som bäst på Radio X3M, Radio Vega, YleX och Radio Vaasa. Deras mål är att inspirera folk och att nå ut till en så bred publik som möjligt. Folk ska ha roligt när dom lyssnar på SVEN helt enkelt. Vi har på senaste tiden jobbat med att få in lite mer elektroniska inslag i vår musik men grundsoundet kommer alltid att vara organiskt i huvudsak. Juryn på semifinalen ansåg att SVEN har både bra låtar, tajt samspel och en väldigt bra solist.

Upplägget?

Utgångspunkten är alltså att fyra artister eller band uppträder på finalen. På plats finns också en speaker från YLE X3M. Juryn består av representanter från FSU, X3M, Musik & Talang och nöjesbranschen. Finalvinnaren, d.v.s. vinnaren av Popturné 2017, får uppträda på X3M Live i Dragsvik, Ekenäs, den 13 juni, på Popkalasets stora scen i Borgå den 26 augusti, samt under Musik & Talang musikkonferensen i Vasa den 15 - 16 september.

Mera info?

För mera information kontakta Tomas Järvinen, FSU, 0405844655, tomas(at)fsu.fi