Kompetensmärken

Ett kompetensmärke, också kallad Open Badge, är ett bevis på de kunskaper du fått då du engagerat dig i hobby- och kursverksamhet eller i frivilligarbete i en eller flera föreningar. Du kan samla alla dina kompetensmärken i Open Badge passport-tjänsten. Du kan sedan dela de digitala kompetensmärkena på sociala medier i kanaler som LinkedIn, Facebook eller Google+.
De digitala märkena är internationella och kan användas då du söker jobb eller studieplats. Kompetensmärkena är till skillnad från validering inte bundna till nationella referensramar och ger inte automatiskt en studiepoängsrekommendation.
Syftet med kompetensmärkena är att:
Synliggöra kunskaperna du fått då du varit aktiv i en förening eller genom en hobby
Synliggöra den motivation och engagemang som ingår i frivilliguppdraget
Visa på nivån av verksamheten i frivilliguppdraget.

Dessa kompetensmärken delar FSU ut:

Du som är aktiv i en ungdomsförening kan ansöka om ett eller flera kompetensmärken. Märket är i kraft tre år. Efter det kan du anhålla om ett nytt märke om du vill.

Ungdomsföreningsverksamheten främjar barnens och de ungas helhetsutveckling och leder till ett aktivt och ansvarsfullt medborgarskap. Gemensam verksamhet bland människor i olika åldrar stärker gemenskapen och jämställdheten samt ökar välbefinnandet. En engagerad ledare känner till de nämnda värderingarna.

Den som ansöker om och erhåller märket
– Har fungerat som ansvarig ledare för en grupp under minst 2 terminer (vinter – våren, sommaren – hösten) eller som hjälpledare under minst 3 terminer
– Har kännedom om värderingarna och pedagogiskt ledarskap
– Känner till säkerhetsdirektiven och kan fungera enligt dem
– Känner till sin/-a egen/egna UF-förening/-ar
– Kan identifiera sina egna styrkor

För att få märket bör man ha arbetat på minst 3 olika barnläger eller deltagit i en lägerledare utbildning och arbetat på minst 2 barnläger. Man har varit med och planerat och lett aktiviteter och praktiska arrangemang under lägret. Man bör känna till vilket ansvar man har som lägerledare och hur man skall hantera problem, samt känna till och de olika delmomenten under ett läger. Man bör kunna identifiera sina egna styrkor och svagheter och kunna leda barngrupper på ett uppmuntrande och positivt sätt.

För att få märket bör man ha varit aktiv inom teater i minst 2 år och har varit med i minst två scenproduktioner som spelats inför publik med upprepade föreställningar.
Att vara aktiv inom teater kan ge färdigheter som hjälper i yrkeslivet. Teater kan ge deltagaren scenvana och mod att tala inför publik och en förmåga att hantera oväntade situationer på scen.
Deltagaren lär sig att samarbeta och att ta ansvar för den egen delen av ett gemensamt mål. Teater lär dig att arbeta både individuellt och i grupp. Genom sin hobby lär deltagaren identifiera sina egna styrkor och utvecklingsområden. Deltagaren lär sig hantera nervositet samt att arbeta under tidspress.

Volontärverksamheten i UF-föreningarna inbegriper många ärenden och uppgifter, tex att fungera som ledare, styrelsemedlem, talkojobbare gällande underhåll och renoveringar av föreningshuset, som bakgrundskraft för olika evenemang eller gruppverksamhet samt administrativa uppgifter gällande information, planering och organisering. Dessutom räknas deltagande under flera gånger i olika andra sysslor som volontärverksamhet, tex skötsel av café- och bufféuppgifter, trafikövervaknings-, första hjälp- och ordningsvaktsuppgifter, biljettförsäljnings-, kostymerings-, scen- och dekoruppgifter, uppgifter gällande ljud- och ljusteknik, med mera.

Den som erhåller märket:
– Har fungerat som volontär åtminstone under minst 1 år och i minst 3–5 olika
volontäruppgifter inom en eller flera UF-föreningar
– Kan identifiera sina egna styrkor och utvecklingsmål inom volontärverksamheten
– Förstår vikten av volontärverksamheten
– Förstår sin egen roll som en del i UF-gemenskapen

Du som är aktiv i en svenskspråkig förening i Finland kan ansöka om ett eller flera kompetensmärken. Kompetensmärket är i kraft i tre år. Efter det kan du anhålla om ett nytt märke om du vill.

Kompetensmärkena som du kan ansöka om är:

Ordförande i föreningen
Kassör i föreningen
Sekreterare i föreningen

Innehållet i kompetensmärkena har fastställts av en arbetsgrupp bestående av Svenska folkskolans vänner, Finlands svenska 4 H, Finlands Svenska Scouter, Finlands Svenska Ungdomsförbund och Folkhälsans Förbund.