Koll på fyrken

Melodi Grand Prix 2020 – Skivrelease!

Den 10 oktober direktsänds finalen i MGP2020 från Yles Studiohus i Helsingfors, men från och med idag är det möjligt att lyssna på alla finallåtarna både digitalt och på CD-skiva!

Årets MGP skiva finns nu till salu! FSU har producerat skivan som innehåller finalisternas låtar, karaokeversioner av dessa, samt den officiella MGP låten.

Albumet säljs både i fysiskt och digitalt format. Digitala versionen hittar du bl.a. på iTunes, Spotify, DEEZER, Apple Music, Google Play, TIDAL, Beats Music och Amazon MP3! Låtarna finns förstås också på MGP:s hemsida och på Yle Arenan.

Vill du köpa en MGP2020 CD-skiva?

Skicka e-post till mgp@fsu.fi med följande uppgifter:

– Ämne (MGP2020 CD-skiva)

– Ditt namn

– Hur många kopior du vill ha

– Leveransadressen

Skivan kostar 20€ + porto.

PS. Vill du läsa mera om MGP? Tryck HÄR så kommer du in på den officiella MGP-sidan. Glöm inte att se på den direktsända finalen som sänds den 10.10 kl 18:00 i Yle Fem och på Yle Arenan!

UKM:s Coronastöd för föreningshus kan ansökas nu

FSU har i samarbete med Finlands Hembygdsförbund (Suomen Kotiseutuliiito) och andra centralförbund inom Föreningshusdelegationen lobbat för Coronastödet till föreningshusen. Stödet kan nu ansökas från UKM enligt angivna direktiv (länk).

UKM:S ansökningstid för coronastödet förlängs t o m 5.10 (ursprungligen 18.9)!

FSU-kansliet är sommarstängt

FSU-kansliet kommer att vara sommarstängt under tiden 19.6 – 2.8.2020. De flesta av personalen kommer att vara på semester under nämnda tid. Frågor och ärenden till personalen skickas helst per e-post under sommaren. Retursvar kommer kanske inte genast. Kolla personalens kontaktuppgifter från FSU:s nya webbsida. Förbundet önskar alla en skön sommar.

Vill er teatergrupp uppträda i Monaco sommaren 2021?

Mondial du Théâtre är en internationell amatörteaterfestival som arrangeras i Monaco vart fjärde år. Nästa festival arrangeras 17-22.8.2021
Ni har nu möjlighet att söka om att få vara Finlands representant i festivalen.
Pjäsen får vara max 60 minuter i lång. Eftersom publiken är internationell, är ett gott råd att satsa på ett visuellt framförande och dramatiska uttryck.
Ansökningar kan skickas till Finlands AITA/IATA-center fram till den 30 augusti 2020! Ansökan skall bestå av en kort beskrivning och en inspelning av föreställningen.
Ansökan kan skickas till adressen: aitaiata@teater.fi

FSU lanserar krisstöd för teaterföreningarna

FSU har valt att under rådande omständigheter lediganslå ett krisstöd att sökas för de amatörteatrar som hade planerat att förevisa pjäser under våren och sommaren 2020, men som p.g.a. Covid 19 pandemin är tvungna att inhibera eller flytta framöver sina planer.

Stödet FSU nu lediganslår är ämnat för de grupper som redan har haft utgifter för sin kommande produktion och som nu hamnat i knipa då de inte har möjligheten att förevisa och få inkomster.

Stödet som betalas ut är max 500€/teater och skall basera sig på faktiska utgifter som tillkommit under våren 2020.
För att ansöka om stödet, ber FSU er att skicka in ett fritt formulerat e-postmeddelande till adressen, teater@fsu.fi, med rubriken Krisstöd. I meddelandet skall framkomma vem ni är och vad ni skulle spela, vilka utgifter ni söker för och summan ni söker. Vi ber er bifoga ett utdrag ur bokföringen eller en kopia på kostnader ni söker stöd för.
Ifall ni har haft utgifter för 500€ eller mera, kan ni söka för max nämnda summa.
Stödet kan sökas under tiden 18.5.2020 – 5.6.2020. Svar erhålles 15.6.2020.

Ifall ni inte är i behov av stödet, ber vi er att avstå från att söka till förmån för de grupper som ekonomiskt har det svårt just nu

Full Koll

Bloggen kommer att stå som grund för distributionen av information till målgruppen. Innehållet kommer att bestå av relevanta, lättläsliga artiklar och information om ekonomi och hantering av den personliga ekonomin. Materialet och själva bloggen kommer att starkt lyftas fram på olika kommunikationskanaler som ungdomar använder och litar på. Bloggen lanseras under sommaren/hösten 2020 och relevant innehåll skapas kontinuerligt under hela projekttiden. Bloggen uppdateras även efter att projektet upphör, vid sidan av förbundets ordinarie verksamhet.