Ungdomsföreningen 4/2019

Låtskrivartävlingen MGP2018 kör igång!

14.02.2018 kl. 08:00
Melodi Grand Prix ordnas nu för tolfte gången och jakten på de tio finalbidragen börjar nu och pågår fram till den 5 april. Är du mellan 8 och 15 år och gillar att sjunga och skriva låtar? Då är det här din stora chans!

MGP 2018 är en låtskrivartävling för 8-15 åringar (födda 2003-2010) där finalisterna uppträder med sina egna låtar i den direktsända finalen på Yle Fem den 6 oktober.

"Gör du rock, pop, heavy, rap eller annan musik, ensam eller i grupp, missa inte chansen, skicka in en låt!"

Sista datumet för att skicka in bidrag är den 5 april och efter detta utses tio artister/grupper som går vidare till den direktsända finalen där de tävlar om publikens- och juryns röst! Innan finalen får de tio utvalda finalisterna delta i Camp-MGP. På lägret medverkar bl.a. en sångcoach, dans- och scenlärare, en rockstjärna och en professionell musikproducent som tar hand om arrangemang, låtbakgrund och skivinspelning. Inför finalen utkommer MGP-skivan 2018 med samtliga finallåtar.

MGP söker också bakgrundsdansare genom projektet Make Your Move, läs mera här!

Kom med i MGP:s WhatsApp-grupp

Alla som är intresserade av att sjunga, skriva musik eller låttexter får komma med i gruppen. I gruppen får du bland annat tips på hur du kan skriva musik eller låttexter och du får träffa andra med samma intresse.

Det behövs inga förhandskunskaper för att få komma med i gruppen utan det räcker att vara intresserad. Det finns heller inga krav att du måste anmäla dig till MGP bara för att du är med i gruppen.
Svenska Yle och FSU administrerar gruppen.

Så här gör du för att komma med i gruppen:

1.Lägg till följande nummer i din mobiltelefon: 040 32 43 702 (MGPWhatsApp).

2. Skicka ett WhatsApp-meddelande med ditt förnamn, efternamn och födelseår till telefonnumret. Välkommen med!

Senaste år vann HUGO från Kronoby. Kanske det är din tur i år? Börja skriva din låt redan nu!

Lämna in ditt låtbidrag HÄR!

Om du undrar över något kan du maila frågor till: mgp@yle.fi

MGP-teamet kommer att informera mera under våren, så kom ihåg att hålla ett öga på Facebook och på svenska.yle.fi/mgp!

Följ MGP Finland på Instagram #mgpfinland

Arrangörer för tävlingen är Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU r.f., Yle Fem och Five Corners Production. FSU stöds i projektet av Svenska Kulturfonden.