Verksamhetsområde

Popturné 2017

03.04.2017 kl. 13:30
Pressmeddelande om Popturné 2017.

POPTURNÉ 2017

Finlands Svenska Ungdomsförbund (FSU) och YLE X3M ordnar under våren 2017 fem stycken konserter i Svenskfinland som går under namnet Popturné 2017.

Oetablerade artister, det kan vara fråga om t.ex. en lovande soloartist eller ett -band, från hela Svenskfinland har chansen att uppträda på dessa tillställningar. Det finns inte begränsningar på musikstilen eller åldern. Majoriteten av bandets medlemmar bör dock ha svenska som modersmål. Professionella och etablerade musiker får inte delta.

Evenemanget är en fortsättning på projektet med samma namn från år 2012 och 2014. Bandet Satin Circus vann Popturnén den första gången och ingick sedermera ett skivkontrakt med Sony Music.

Intresserade anmäler sig genom att gå in på x3m.yle.fi under perioden 3 - 21 april och anmäla sina uppgifter och skicka demolåt. Utav alla anmälda utser en jury de 12 som får uppträda på Popturnéns semifinaler.

Popturné 2017 arrangeras i praktiken som en turné i Svenskfinland. Totalt arrangeras fyra semifinaler i maj och en final i juni enligt följande:
10.5 Bar Loose, Helsingfors
19.5 Doo-Bop Club, Vasa
24.5 Santa Fé, Ekenäs
27.5 Harry´s Pub, Pargas
09.6 Final i La Fiesta, Borgå

Utgångspunkten är att tre artister eller band uppträder per gång under semifinalerna. På plats finns också en speaker från YLE X3M. Under varje semifinal utser juryn en artist eller ett band som går vidare till finalen. Juryn består av representanter från FSU, X3M, Musik & Talang och nöjesbranschen. Finalvinnaren, d.v.s. vinnaren av Popturné 2017, får uppträda på X3M Live i Dragsvik, Ekenäs, den 13 juni, på Popkalasets stora scen i Borgå den 26 augusti, samt under Musik & Talang musikkonferensen i Vasa den 15 - 16 september.

För mera information kontakta Tomas Järvinen, FSU, 0405844655, tomas(at)fsu.fi.