Verksamhetsområde

11.05.2017 kl. 11:54
Popturnén 2017 körde igång med den första semifinalen 10.5 i Helsingfors

Ville Haliseva första finalisten i Popturné 2017

Den första semifinalen i Popturnén ägde rum på Bar Loose i Helsingfors onsdag 10 maj. Tre utomordentligt fina artister, Leonora, Ville Haliseva och Two Many, uppträdde för en ivrig publik och en jury.

Leonora är en 17-årig tjej från Borgå som uppträder ensam. Den skönsjungande artisten har tidigare uppträtt på sommarteatrar och gjort andra konserter.

Ville Haliseva är en 18-årig ”singer-songwriter” från Vanda som aktivt skriver låtar och har uppträtt mycket, både ensam och tillsammans med sitt band. Musiken är influerad av blues, rock och folk - en kombination av allt det han gillar.

Two Many är en duo som bildats 2012 av Jennifer Karlsson och Tapsa Laasonen. Two Many satsar mest på eget material och stilen är akustisk poprock med folkvibbar. Jennifer sjunger lead och spelar gitarr och Tapsa stämmor och leadgitarr. Jennifer studerar i Jakobstad, men hemstaden för Two Many är Raseborg. Two Many ställde upp på kort varsel, då det ursprungligen utvalda bandet Strum 101 vid ett sent skede blev tvunget att inhibera sitt deltagande.

Efter tre väldigt jämnstarka uppträdanden fick juryn, bestående av Amie Borgar från Musik & Talang (och YLE X3M), Märta Westerlund från YLE X3M samt Tomas Järvinen från FSU den omöjliga uppgiften att välja en vinnare. Juryn valde Ville Haliseva, då den ansåg att han i slutändan ändå var den mest mångsidiga och färdiga artisten. Haliseva går därmed vidare till finalen som äger rum den 9 juni på La Fiesta i Borgå.

Popturné 2017 arrangeras i praktiken som en turné i Svenskfinland. Totalt arrangeras fyra semifinaler i maj och en final i juni enligt följande: 10.5 Bar Loose, Helsingfors, 19.5 Doo-Bop Club, Vasa, 24.5 Santa Fé, Ekenäs, 27.5 Harry´s Pub, Pargas och 9.6 final på La Fiesta, Borgå. Tre artister deltar per semifinal och vinnaren från varje uppträder sedan i finalen.

Popturné 2017 arrangeras av Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU och YLE X3M. Oetablerade artister och band i Svenskfinland har valts ut för att tävla om att få uppträda bland annat på Popkalaset 26.8 i Borgå. Evenemanget är en fortsättning på projektet med samma namn från år 2012 och 2014. Bandet Satin Circus vann Popturnén den första gången och ingick sedermera ett skivkontrakt med Sony Music. År 2014 korades Tasty Daze till vinnare i turnén.

FSU, YLE X3M och Musik & Talang riktar ett TACK till artisterna som ställde upp i den första semifinalen.