Verksamhetsområde

MGP 2018 kör igång

14.02.2018 kl. 12:05
Låtskrivare, sångare och dansare sökes

MGP 2018 startar - Låtskrivare, sångare och dansare sökes!

Melodi Grand Prix ordnas i år för tolfte gången och jakten på de tio finalbidragen börjar nu! Är du mellan 8 och 15 år (född 2003 - 2010) och gillar att sjunga och skriva låtar? Drömmer du om att stå på scenen, ensam eller i grupp? Då är det här din stora chans! Jakten på låtskrivare, sångare och dansare pågår fram till den 5 april.

Finalisterna uppträder med egna låtar i den direktsända finalen på Yle Fem och Yle Arenan den 6 oktober. Precis som tidigare år behöver inte bidraget vara skrivet av den/de som står på scen. Är du exempelvis intresserad av att skriva musik, och har en vän som gärna uppträder, så kan ni kanske skicka in en låt tillsammans.

Deltagarna kan framföra sitt bidrag på svenska, finska eller samiska. Vinnaren får, förutom ära och berömmelse, en egen musikvideo till sin låt.

Anmälningsformulär, regler och all info hittas på svenska.yle.fi/mgp.

På Yle Arenans MGP-sida hittar du tips på hur du skriver en låt, får veta mer om hur det är att fara med i MGP, fjolårets final och alla videon från MGP genom åren.

Kom med i MGP:s WhatsApp-grupp

För alla som är intresserade av att sjunga, dansa, skriva musik eller låttexter ordnas också i år en MGP Whatsapp-grupp. I gruppen får du bland annat nyttiga tips och träffar andra med samma intresse. Kanske hittar du här en låtskrivare eller en artist att samarbeta med!

Dessutom gästar artister och proffs i musikbranschen gruppen och ger värdefulla tips och svarar på frågor.

Du kommer med i gruppen genom att skicka ditt namn och födelseår till 040 32 43 702. Yle och FSU administrerar gruppen.

Det behövs inga förhandskunskaper för att delta och det finns inga krav på att anmäla sig till MGP bara för att du deltagit i WhatsApp-gruppen.

Camp MGP i juni

De tio utvalda MGP-finalisterna, som alltså kan vara soloartister, grupper eller band, träffas på Camp MGP och övar tillsammans under en intensiv och spännande lägervecka 5-8 juni på Lärkkulla i Karis.

Där jobbar alla tillsammans med tv-teamet, sångcoach, stage coach, musikproducent och stylister för att få till en snygg helhet och ett superstrålande uppträdande inför showen i oktober.

Alla finalister hinner ännu öva under veckan inför finalen då alla igen träffas i Yles tv-center i Böle.

Dansare sökes till tv-showen

I mars ordnas fyra dansuttagningar på fyra orter i Svenskfinland. Koreografen Jessica Öller väljer ut tio dansare som får chansen att uppträda i direktsänd tv i MGP-showen 2018.

Uttagningar arrangeras i Vasa och Helsingfors söndagen 4 mars, i Åbo lördagen 24 mars och i Mariehamn söndagen 25 mars.

Dansuttagningarna fungerar som danslektioner. Du behöver alltså inte förbereda något eget dansnummer! Oberoende av vilken dansstil just du gillar är detta en chans du inte vill missa.

De utvalda dansarna får också delta i Camp MGP på Lärkkulla och övar tillsammans med finalister, koreografen och tv-teamet.

Läs mer om projektet på fsu.fi/make_your_move, och anmäl dig genast!

Arrangörer för Melodi Grand Prix är Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU r.f., Svenska Yle och Five Corners Production.

Mer om MGP på:
svenska.yle.fi/mgp
Facebook: MGP Melodi Grand Prix - Finland
Instagram: @mgpfinland

Tilläggsuppgifter:
Projektledare (Yle): Elvira Törnqvist-Raikaa, elvira.tornqvist@yle.fi, 040 559 7169
Projektledare (FSU): Oskar Koivumäki, oskar@fsu.fi, 050 5020 434
Informationsplanerare: Daniel Nylund, daniel.nylund@yle.fi