Verksamhetsområde

Helsingfors bäst på Counter-Strike!

01.07.2018 kl. 22:02
En grymt spännande turnering i spelet Counter-Strike var höjdpunkten under Lan-partyt FACKLAN2018 som lockade gamers från runtom i Svenskfinland, till Helsingfors.

Under veckoslutet arrangerade Finlands Svenska Ungdomsförbund Lan-partyt FACKLAN2018 på Kabelfabriken i Helsingfors. Under evenemanget som lockade ca 100 spelintresserade kunde man bekanta sig med bl.a. Cosplay, brädspel samt arkad- och konsolspel från en förgången tid.

Bild: Tony Karlsson
Det största intresset hade ändå den stora Kommunkampen i datorspelet Counter-Strike : Global Offensive, med en final som sändes i realtid på Yle Arenan. Lag från Esbo, Helsingfors, Hyvinge, Lahtis, Mariehamn, Raseborg, Vasa och Åbo tog sig till Sjökabellhallen för att mäta sin skicklighet. Efter att finalen hade avgjorts under natten till måndagen stod slutligen laget Rööki Team från Helsingfors som den stora vinnaren.
Vinnarlaget "Rööki Team": Jasper Svensberg, Mark Salur, Victor Sommardal, Oskar Virkki, Joona Kähkönen. Bild: Filip Kaukiainen