Verksamhetsområde

Moski & Zingo från Sundom segrade i MGP 2018

09.10.2018 kl. 13:26
Årets MGP, Melodi Grand Prix, avgjordes under lördagskvällen i tv-centret i Böle. Det bjöds på en färgrann final där tio finalbidrag framfördes av sju soloartister och tre grupper. Segrare blev Moski & Zingo från Sundom med bidraget "Dansa".

På andra plats kom gruppen ITS 3 från Helsingfors med bidraget ”Strumpan emellan” och trea blev Tyra Wingren från Helsingfors med ”Aldrig solsken”.

Som tidigare år korades segraren baserat både på juryröster och publikröster. Juryn bestod i år av artisten Jannika B som själv har stor erfarenhet av musiktävlingar från Idols, X Factor och The voice of Finland, Kasper Ramström från gruppen a cappella-gruppen FORK samt radioprofilen Märta Westerlund som för tio år sedan själv tävlade i MGP-finalen.

Årets finalister var i tur och ordning gruppen ITS3 med låten ”Strumpan emellan”, Edith med ”Mod", Milou med ”Viktig här”, vinnarduon Moski & Zingo med ”Dansa”, Sofie med ”Mina bekymmer”, Tyra Wingren med "Aldrig solsken”, Tinja med ”Utan dig”, Alva med ”Tiden går så fort”, Alina med ”Min sång" och duon Distance Girls med ”Nån som ser mig?”. Speciellt för årets final var att samtliga finalister var flickor.

MGP ordnades i år för tolfte gången i Finland. Hälften av finalerna har programledarduon varit den samma när Anna-Karin Siegfrids och Jonathan "Jontti" Granbacka nu ledde finalen för sjätte året i rad.

Också i år fanns tio talangfulla dansare på scen för att ge extra krydda åt finalbidragen. Dansarna Nicole Aarnio, Oliver Brandt, Emmy Dönnes, Bianca Huhtamäki, Maximilian Roininen, Mirella Roininen, Patricia Sahi, Benjamin Thorström, Olivia Tuomaala och Amelia Öström valdes under våren ut genom projektet Make your move.

Under finalen uppträdde fjolårsvinnaren Hugo och cherleeding-gruppen Brilliance.

MGP är ett samarbete mellan FSU, Yle och produktionsbolaget Five Corners.