Ungdomsföreningen 4/2019

Hantera dina fyrk!

29.08.2019 kl. 10:24
Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU satsar under hösten på att stöda ungdomar att utveckla sin privatekonomiska kompetens.

Att hållbart hantera sin privatekonomi är en grundläggande färdighet som alla ungdomar behöver lära sig. Ekonomisk läskunnighet är en färdighet som utvecklas i skolan och hemma, men det behövs också insatser av företag och föreningar. Enligt den nationella ungdomsbarometern upplever en alltför stor del av ungdomarna stor eller mycket stor oro beträffande sin egen utkomst.

Ekonomimässa

FSU ordnar den 11 december mässan ”Hantera dina fyrk” i SFV-huset G18 (Georgsgatan 18, Helsingfors), kl. 13:00-15:15.

Mässan är ett utmärkt tillfälle att i lätt och tillgängligt format lära sig om grunderna för hur man hanterar sin privatekonomi. På programmet står bland annat korta inlägg av experter och möjligheter att lära sig mer om hur man personligen kan utveckla sin ekonomiska kompetens. Det är gratis att delta i mässan och FSU bjuder på kaffe och tilltugg.

Vi publicerar fortlöpande info om programmet under hösten: www.fsu.fi/fyrk, Instagram @fsu_fi och på Facebook.

Mässan riktar sig till elever från andra stadiets utbildningar! Anmäl dig till evenemanget HÄR.

Eventuella frågor riktas till fyrk@fsu.fi.  Välkommen!

Enkät om privatekonomi

FSU genomför som förberedelse för mässan en enkätundersökning som riktar sig till ungdomar i andra stadiets utbildning. Med hjälp av enkäten vill vi arbeta för att förbättra samhällets stöd till unga i att hantera sin ekonomi. Vi kommer också att skapa ett material som gör det möjligt för aktörer inom ungdomssektorn att tala med unga om ekonomiska frågor. Preliminära resultat av enkäten presenteras vid mässan. Förbered er gärna på mässan genom att besvara enkäten. Fyll i enkäten HÄR.

Vi ber dig sprida enkäten till ungdomar i din läroinrättning. Man besvarar enkäten anonymt och FSU sparar inga personuppgifter om de som besvarar enkäten.

Finlands Svenska Ungdomsförbund FSU

Projektet stöds av Stiftelsen Tre Smeder