Det 19:de Teaterkalaset äger rum vid Ålands Folkhögskola 10-13.6.2019 med arrangerad buss- och båttransport från hela Svenskfinland! Teaterkalaset samlar omkring 50-70 teaterintresserade barn för fyra dagar av workshops, utflykter, lekar och samvaro!

Teaterkalaset är för dig som är i åldern 7-12 år och intresserad av teater, att pröva på nya saker, uppträda och träffa nya vänner!

För de som kommer från fastlandet ordnas det busstransport från Nyland och Österbotten för att sedan åka färja från Åbo till Mariehamn! Observera att för de som kommer från fastlandet kommer resan möjligen att börja redan den 9.6, med en övernattning i Åbo för att sedan ta båten på måndag morgon till Åland.

WORKSHOPS

Under Teaterkalaset 2019 arrangeras 6 olika workshops. Dessa är: Cirkus, Film, Textilkonst/Bodyknitting, Musiken, rösten och kroppen som uttrycksmedel samt Dans. Alla deltagare kommer att få delta i två workshops under Teaterkalaset.

Cirkus - Marie Johansson

Har du alltid drömt om att pröva på cirkuskonst?
På cirkusworkshopen får du testa på allt från enhjuling, lina, jonglering till balansakter. Du väljer en eller flera favoriter att uppträda med och så sätter vi ihop en liten föreställning. Nyfikenhet och lite tålamod krävs och kom ihåg att cirkus är för alla!

Film - Harald Antskog

Under den här intensiva workshopen får du lära dig de mest grundläggande elementen när det gäller bildberättande, bildkomposition, bildvinklar och historieberättande för film. Vi gör en kortfilm där du får testa det som vi gått igenom. Vi använder mobiltelefoner och systemkameror för de praktiska övningarna. Ta med egen kamera om du har tillgång till en systemkamera.

Textilkonst ”Body knitting” - Maja Sundblom

Från en lång, lång tjock tråd, skapar vi med våra kroppar ett stort nät tillsammans, en gigantisk stickning. Runt, runt går tråden och våra händer skapar stora maskor medan stickningen växer.

En pjäs på tre timmar - Daniel Lindström

Vi skapar tillsammans en kort pjäs, som vi sedan uppträder med i slutet av passet. Vi övar på att improvisera, att ta tillvara på varandras idéer, att anpassa oss till nya förutsättningar och att samarbeta i grupp.

Musiken, rösten och kroppen som uttrycksmedel! - Emma Lindström

Vi jobbar med musiken och delvis även rösten för att uttrycka oss i teatern genom dramaövningar och lek. Vi kommer också att utgå från olika musikstycken, där vi uttrycker oss med hjälp av rytm och rörelse för att gestalta innehållet.

Dans - Erica Dunder

Välkomna på en energisk och fartfylld dansworkshop med Erica Dunder! Dansworkshopen är både för dig med ett brinnande intresse för dans och show och för dig som kanske aldrig dansat förut, men skulle vilja pröva på någonting nytt!

ANMÄLAN

Anmälan är nu STÄNGD!

Anmälningsperioden var 15.4-13.5.2019.

DELTAGARAVGIFT

Deltagaravgiften på 80 euro inkluderar mat, uppehälle, försäkring och program.
Buss- och båttransport kostar ytterligare 10 euro tur/retur.

KODLÄGER

I samband med Teaterkalaset ordnas även ett Kodläger som riktar sig till 7-12 åriga barn som är intresserade av programmering!

FRÅGOR

Övriga frågor om Teaterkalaset kan riktas till:
Malin Lundström - 050 502 1102
eller per e-post till malin@fsu.fi