Ungdomsföreningsrörelsen!

Ungdomsföreningarna arrangerar verksamhet enligt medlemmarnas behov och önskan. De populäraste verksamhetsformerna är teater och dans - men de flesta aktiviteterna finns representerade i uf-rörelsen. Ungdomsföreningarna är även aktiva inom utveckling av den egna hembygden och upprätthåller därutöver internationella kontakter.

Rörelsens olika nivåer

Finlands Svenska Ungdomsförbund (FSU) är rörelsens centralorganisation.

FSU består av fyra landskapsförbund: Nylands Svenska Ungdomsförbund (NSU), Svenska Österbottens Ungdomsförbund (SÖU), Åbolands Ungdomsförbund (ÅUF) och Ålands Ungdomsförbund (ÅlUF). Landskapsförbundens verksamhet omfattar sina respektive landskap inom vilka de fungerar som takorganisationer för de lokala ungdomsföreningarna. Läs mera om landskapsförbunden genom att välja förbund i menyn till vänster.

I Nyland finns också sju lokalförbund som består av föreningar inom en kommun eller en del av landskapet. I Österbotten finns motsvarande system med 8 så kallade ringar.

FRIS – Finlandssvenskarnas Riksförbund i Sverige är associerad medlem i FSU.

Se schema över hur rörelsen är uppbyggd – här

Föreningshusen

Föreningshusen, som finns i hela Svenskfinland, är hjärtat för varje förening; en naturlig mittpunkt för verksamheten. De ca 270 lokala ungdomsföreningarna uppvisar en mäktig variation på verksamhetsformer. Det mesta drivs i det egna föreningshuset för medlemmar i alla åldrar på frivillig basis. Föreningshusen används även av många andra föreningar och organisationer och är mycket populära för att fira bemärkelsedagar, t.ex. födelsedags- och bröllopsfester.

Amatörteater

Amatörteatern har i Svenskfinland främst uppstått och utvecklats inom ungdomsföreningsrörelsen. FSU är centralorganisation för de ca 80 finlandssvenska amatörteatrarna, av dessa är 15 sommarteatrar. Antalet föreställningar per år är ca 600 och ca 1200 personer står på scen i de olika produktionerna. Allt som allt engagerar teaterproduktionerna flera tusen frivilliga. Publiken uppgår per år till över 100 000 personer. Mera information om de olika teatrarna och om aktuella föreställningar hittar du på www.teater.fi