OM PJÄSEN

Fullmakt skildrar sex sammanflätade historier om ett kompisgäng som tillsammans bildar ett bostadskollektiv efter studenten. Kollektivet blir en stödgrupp för medlemmarna – ett alternativ till de egna familjerna som de upplever ha svikit dem på olika sätt.

Initiativtagarna till kollektivet, det lesbiska paret Serafina och Salla försöker hitta sin plats i vuxenlivet och samtidigt skapa en trygg och stöttande levnadsmiljö för sig själva och deras neuro-atypiska syskon Saskia och Sigge. Tillsammans med vännen Simone och hennes partner Stella, flyttar hela gänget in i Simones farmors gamla hus som har stått tomt allt sedan hon flyttat till ett äldreboende året innan.

Det gamla frontmannahuset är fortfarande fullt av den gamla damens ägodelar: antika möbler, familjefoton, en gammal grammofon med tillhörande skivor och andra släktklenoder. I huset finns också en gammal motorcykel och en massa halvdruckna spritflaskor – en kombination som skall komma att ha förödande följder för kollektivets alla medlemmar.

Fullmakt är en ambitiös satsning som verkligen sätter skådespelarna på prov. Som ansvarig dramatiker och regissör står Julian Garner. Julian är en meriterad pjäsförfattare, regissör och dramaturg ursprungligen hemma från London.Pjäsen kommer att spelas i Borgå, Ekenäs och Helsingfors under april-maj 2022, med sammanlagt ca 10 speldagar.

fullmakt@fsu.fi