Unga helsingforsare planerar ett nytt kulturevenemang tillsammans med FSU

Under regelbundna planeringsträffar vid FSU:s kontor på G18 lägger ett gäng unga helsingforsbor grunden för ett nytt ungdomsevenemang. Det tvärkonstnärliga evenemanget Vibe som ordnas den 28 maj på Tiivistämö i Södervik visar upp atmosfären för det som är dagens Helsingfors bland svenskspråkiga unga, alltså Helsingfors viben! Planeringsarbetet sker i samarbete med personal vid FSU, men det är ungdomarna som sätter tonen.

Open call för unga konstutövare
Det blev i planeringsskedet snabbt klart att arbetsgruppen ville se unga artister och konstnärer inta scenen på Tiivistämö i maj. Det är i dagens läge svårt för unga oetablerade artister att få sin konst uppmärksammad, oavsett om det handlar om musik, bildkonst, modedesign eller nånting helt annat – konkurrensen om tillfällen att synas eller höras av en fysisk publik är skyhög, speciellt i Helsingfors. Det kommande evenemanget, med namnet Vibe välkomnar alla unga konstutövare, oavsett konstnärlig inriktning att ansöka om att bli en del av evenemanget och visa upp sin konst inför en stor publik. På projektets hemsida finns praktisk information om evenemanget och anvisningar för hur man söker med – fsu.fi/vibe

Podden ”På Rätt Spåra”
Flera av ungdomarna i arbetsgruppen för ”Vibe” medverkade även i en framgångsrik poddserie som FSU producerade under åren 2022-2023. Ella Jalamo, Daniela Owusu och Ellen Forsström passade på att under ett av planeringsmötena återvända till mikrofonerna bland annat för att prata om det kommande evenemanget. Lyssna på podden HÄR.

Projektet förverkligas i samarbete mellan Finlands Svenska Ungdomsförbund (FSU) och Helsingfors svenska ungdomsarbetenhet (Hesua) med stöd av Stiftelsen Tre Smeder.